اینترنت آدم‌ها (21)

بازگشت به روستاها

□ نوشته علیرضا محمدی‌فر

خانه‌های ما حالا کامپیوتر هستند. خانه‌های ما حالا زنده‌اند. آنها می‌بینند، می‌شنوند، حرف می‌زنند، و بو می‌کشند، و حتی با غم و شادی ما غمگین و شاداب می‌شوند. آنها با تغییردادن رنگ و شدت نور خانه، با تغییردادن موسیقی خانه، و با تغییردادن عکس‌های قاب‌عکس‌های دیجیتال خانه، خودشان را با وضعیت روحی ما سازگار می‌کنند. و مهم‌تر از همه، آنها فرمان‌های ما را اجرا می‌کنند، و به مرور یاد می‌گیرند که بهترین وضعیت را برای آسایش ما  فراهم کنند و  یاد می‌گیرند که در مصرف انرژی و در  مصرف منابع ارزشمندی مانند آب ‌ صرفه‌جویی کنند. اهداف مهم خانه‌های هوشمند و اینترنت چیزهای[1]خانگی عبارتند ازآسایش،رفاه، صرفه‌جویی در مصرف انرژی،امنیت، وطبیعت‌دوستی و  حفظ منابع ارزشمند محیط زیست مانند آب. آنها در وقت، انرژی، و هزینه‌های صاحبان‌شان صرفه‌جویی خواهند کرد.

راحتی،رفاه (از طریق سیستم‌های صوتی/تصویری، سینمای خانگی، قاب‌عکس‌های دیجیتال، و مانند آن که به شبکه خانه و اینترنت وصل هستند و سراسر خانه را پوشش می‌دهند)، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، و امنیتچهار هدف مهم خانه‌های هوشمند  برای ساکنان این خانه‌ها است.

ما در آینده نزدیک در خانه‌های هوشمند، شهرهای هوشمند، روستاها و باغ‌شهرهای هوشمند، جاده‌های هوشمند و مانند آن زندگی خواهیم کرد. اینترنت چیزها نه‌تنها خانه‌ها را هوشمندتر خواهد کرد بلکه با وصل‌کردن خانه‌ها به هم از طریق ذخیره‌گرهای ابربنیاد[2] و بهره‌گیری از زیرساخت‌های اینترنت چیزها شهرها را نیز هوشمندتر خواهد کرد، و هوشمندشهرها پدید خواهند آمد. اما همچنان که در مقالات پیشین توضیح دادیم در آینده‌ای نه‌چندان دور بسیاری از مشاغل کنونی به دلیل خودکاری حذف خواهد شد و با آن که  شغل‌های جدیدی به وجود خواهد آمد که اکثر آنها با دورکاری نیز قابل اجرا خواهند بود، بیکاری گسترده می‌تواند یکی از پیامدهای فناوری‌های رو به توسعه خودکاری، هوش مصنوعی، روباتیک، و مانند آن باشد. از همین روی، یک راه حل کاهش  ساعات کار هفتگی رسمی خواهد بود.

شهرها که به دلیل انقلاب صنعتی پرجمعیت و خانه‌ها کوچک شده بودند حالا دگرگون خواهند شد، و باغ‌شهرهای هوشمند به دلیل استفاده بهینه اینترنت چیزها از منابع توسعه خواهند یافت. در انقلاب صنعتی مردم از روستاها به شهرها مهاجرت کردند، و انقلاب خودکاری و هوش مصنوعی در آینده مهاجرت به روستاها را ترغیب خواهد کرد،  و  باغ‌شهرهای هوشمند را به یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای زندگی تبدیل خواهد کرد.

شایدامکاناتی کهخانه‌های هوشمند، شهرهای هوشمند، جاده‌های هوشمند، کارخانه‌ها و مؤسسات تجاری هوشمند، و مانند آن  تحقق آنها را نوید می‌دهند خیلی عالی به نظر برسند، اما تحرک مردم را _ که برایسلامتی لازم است _  بسیار کم می‌کنند. از سوی دیگر، میل مردم به مواد غذایی طبیعی یا ارگانیک نیز  به سبب مسائلی که موادغذایی کارخانه‌ای داشته است بیشتر شده است. بی‌گمان،  فناوری‌های اینترنت چیزها، اینترنت آدم‌ها[3]، هوش مصنوعی، روباتیک، و مانند آن دگرگونی‌های عمیقی در سبک زندگی انسان  به جای خواهند گذاشت.  اگر هدف سلامتی نیز به چهار هدف دیگر فناوری‌های خودکارسازی خانه _ که پیشتر ذکر گردید _ اضافه شود تقاضا برای  خانه‌‌باغ‌های با  خودکاری بالا احتمالاً بسیار بیشتر خواهد شد و باغ‌شهرهای هوشمند شکل خواهند گرفت.

نخستین شهرهای باستانی در کنار رودخانه‌ها شکل گرفتند. باغ‌شهرهای هوشمند با بهره‌برداری بهینه از آب می‌توانند در بسیاری از مناطق شکل بگیرند. باغ‌شهرهای هوشمند با سودجستن از اینترنت چیزها می‌توانند آلودگی در زمین، آب، و هوا را به حداقل برسانند و مصرف تولیدات کشاورزی را بهینه کنند.

حالا تصور کنید که خانه‌های هوشمند داخل یک باغهوشمند در یک باغستان هوشمند و طبیعت‌دوست ساخته شود، و یک پیوند  اینترنت پرسرعت امکان دورکاری را برای ساکنان این باغستان فراهم کند.  فناوری‌های خودکارسازی باغ (garden automation) و اینترنت چیزها در حوزه کشاورزی  افزون بر آن که می‌توانند با خودکارکردن بخش‌های مهمی از کارهای باغداری، راحتی را برای باغداران به ارمغان بیاورند، می‌توانند در منابع آب و انرژی نیز صرفه‌جویی کنند. سیستم‌عامل طبیعت برای حیات آب می‌خواهد و منابع آب در بسیاری از نقاط محدود است. مجموعه حس‌گر‌های رطوبت خاک[4]، حس‌گرهای دمای خاک[5]،  و حس‌گرهای میزان نور   هنگامی که از طریق اینترنت چیزها به کامپیوترهای مرکزی اجراکننده نرم‌افزارهای تحلیل[6] (آنالیتیک) به هم متصل شوند می‌توانند آبیاری را چنان تنظیم کنند که درختان با کمترین میزان آب محصول خوبی تولید کنند. حتی کنترل‌کننده مرکزی می‌تواند از طریق اینترنت وضعیت هوا را رصد کند و در زمان‌هایی که قرار است باران ببارد میزان آبیاری را کاهش بدهد یا قطع کند. پهپادهای متصل به کامپیوتر مرکزی خیلی زود می‌توانند آفت‌های به وجود‌آمده در یک منطقه را شناسایی کنند و در نتیجه مقابله با آفات نیز بسیار سریع و پیش از آن که گسترده شود می‌تواند انجام بگیرد.

بهره‌وری بالا  یکی از خصوصیات این خانه‌باغ‌های هوشمند است، چون ساکنان آنها افزون بر آن که می‌توانند با دورکاری به کار رسمی روزانه خود برسند می‌توانند بخشی از اوقات فراغت خود را به باغداری برای اموریکه خودکار نشده‌اند _ مانند هرس‌کردن یا کاشتن درخت _  اختصاص بدهند که هم مفرح و عامل تحرک است و هم درآمدزا.  برای این که هدف سلامتی ساکنان بهتر تأمین شود این باغ‌ها را می‌توان طبیعت‌دوست کرد و محصولاتی اُرگانیک تولید کرد. چنانچه دوربین‌های باغ‌ها تصاویر میوه‌ها را در اینترنت به نمایش بگذارند ساکنان می‌توانند میوه‌های تازه را از باغ‌های یکدیگر خریداری کنند.

 فناوری‌های خودکارسازی باغ با توجه به آن که می‌توانند با کمترین مصرفِ منابع آب درختان تحت پوشش را آبیاری کنند می‌توانند بسیاری از زمین‌های بایر را آباد کنند. ترکیب این فناوری‌ها  با فناوری‌های خانه‌های هوشمند می‌تواند بهره‌وری را بالا ببرد. ترکیب این فناوری‌ها با فناوری‌های طبیعت‌دوست، ماننداستفاده از خودروهای برقییا  حتی گاری‌ها و درشکه‌های سنتی به جای خودروهای دودزا در داخل باغستان یا  عدم استفاده از سموم شیمیایی می‌تواند هم سلامتی ساکنان را تأمین کند و هم محیط زیست را سالم نگه دارد.

بی‌گمان، هوشمندسراها مزایای بی‌شمار و غیرقابل انکاری دارند، اما هرچه  وسایل اینترنت چیزهای بیشتری در خانه و در شهر نصب شوند اطلاعات حریم خصوصی بیشتری در دستان شرکت‌های تولیدکننده وسایل اینترنت چیزها قرار خواهد گرفت. واحدهای الکترونیکی وای‌فای مینیاتوری و ارزان شده‌اند، در نتیجه بسیاری از تولیدکنندگان وسایل و ابزارهای گوناگون، آنها را در تولیدات خود تعبیه می‌کنند تا بتوانند به شبکه‌های وای‌فای وصل شوند.  به زودی تقریباً همه لوازم خانگی به شبکه خانگی خواهند پیوست و از هر نقطه‌ای در سراسر جهان قابل کنترل خواهند شد. این وسایل داده‌های فراوانی را وارد ابرهای ذخیره‌گر خواهند کرد. حفظ داده‌های حریم خصوصی مهم‌ترین نگرانی ساکنان هوشمندسراها، هوشمندشهرها، و هوشمندباغ‌ها  خواهد بود.□

 

 

 



[1]Internet of Things

[2]cloud-based

[3]Internet of Humans

[4]soil moisture sensor

[5]soil temperature sensor

[6]analytics